Op 22 april 2021 neemt de Wijchense raad het eindbesluit over het definitieve bod RES 1.0 AN. In het definitieve bod zijn de eerdere wensen en bedenkingen van de gemeente Wijchen deels meegenomen. De gemeente laat via de media weten tevreden te zijn over de Wijchense bijdrage. Het college geeft daarom een positief advies aan de raad. Het is dan ook aannemelijk dat de raad akkoord geeft.

GroenLinks Wijchen ondersteunt het definitieve bod RES 1.0 AN en wil u via dit artikel informeren en een aantal aandachtspunten en knelpunten benoemen.

De werkorganisatie RES ontvangt uiterlijk 15 juni 2021 van alle 16 deelnemende regiogemeenten, de  2 waterschappen en de provincie de bijdragen, de reacties, wensen en bedenkingen in een eindnotitie. Deze worden samengevat een eindnotitie.

De eindnotitie RES 1.0 AN is de regionale bijdrage aan de uitvoering van de klimaatwet van 2019 en wordt vóór 1 juli 2021 ingediend bij de rijksoverheid.

Het voorliggende akkoord is tot stand gekomen via een uitgebreid en intensief proces met vele stakeholders zoals maatschappelijke partijen, bedrijven en burgers enerzijds en bestuurlijke partijen zoals gemeenten, provincie en waterschappen anderzijds. Het doel van dit alles is een eerste bijdrage te leveren aan vermindering van de opwarming van de aarde. Het definitieve bod RES 2.0 staat gepland voor 1 juli 2023.

Achtergrondinformatie over de RES Arnhem-Nijmegen

Om u een beter inzicht te geven over de energietransitie in Wijchen, eerst even wat achtergrondinformatie.

De RES AN is een bestuurlijke afspraak tussen de decentrale overheden uit de regio Arnhem-Nijmegen en het kabinet en onderdeel van het nationaal klimaatakkoord. Het gaat over het realiseren van grootschalige duurzaam opgewekte elektriciteit en het onderzoeken van een regionale warmte-infrastructuur voor de lokale warmtetransitie. Het is een meerjarig proces en loopt tot 2030. De provincie heeft in het Gelders klimaatakkoord besloten voor een reductie van 55% CO2 uitstoot in 2030 t.o.v. de uitstoot van 1990.

Een kaart van de Regionale Energie Strategie-regio Arnhem Nijmegen
De regionale zoekgebieden en projecten binnen de RES-regio Arnhem-Nijmegen.

Iedereen in de RES-regio AN krijgt met de RES te maken. Alle partijen worden dan ook door de werkorganisatie betrokken bij de RES. Het uitgangspunt uit de startnotitie is van, voor en door de regio en wordt doorgezet in het proces van de RES.

Ondanks dit uitgangspunt is er in de praktijk dikwijls veel maatschappelijke onrust met name over windturbines. In een aantal gevallen zijn bewoners onderling en bewoners versus projectontwikkelaars recht tegenover elkaar komen te staan.

Wat er opvalt in het Definitief Bod RES 1.0 AN

In het Definitief Bod RES 1.0 AN vallen ons een aantal onderdelen op.

Het scheve aanbod tussen zonne- en windenergie

Allereerst het scheve aanbod energie uit zon versus wind van 89:11. Om van kolen- en gascentrales af te komen is een verhouding van opwek zon versus wind van 50:50 nodig. Deze verhouding is ook nodig voor een evenwichtiger energieaanbod per dag en door de seizoenen heen.

Een taartdiagram die de scheve energieverdeling beschrijft in de RES Arnhem-Nijmegen: 89% zonne-energie en 11% windenergie.
De verhouding tussen zonne- en windenergie is scheef in de RES 1.0: 89% tegenover 11%.

Windenergie op land is op dit moment een van de goedkoopste en meest efficiënte bronnen van duurzame energie en daarmee onmisbaar in de energietransitie. Vanuit agrarische organisaties wordt aangegeven dat windturbines de voorkeur hebben boven zonnevelden, omdat agrarische werkzaamheden in de nabijheid van windturbines gewoon mogelijk blijven. Bij zonnevelden is dat niet/nauwelijks het geval. Landschaps- en natuurorganisaties pleiten ervoor belangrijkste natuurgebieden en landschappen te ontzien in de zoektocht naar gebieden voor windturbines en/of zonnevelden.

Naast ruimte voor duurzame energie-installaties hebben we ook dringend veel ruimte nodig om de grote woningnood aan te pakken. Een grote, moderne windturbine levert circa 5,6 mW energie en dat is vergelijkbaar met een zonneveld van 18 hectare. Aangewezen zoekgebieden voor zonnevelden zijn natuurlijk niet per se hetzelfde als locaties voor woningbouw, maar toch.

De schaarste van de ruimte is een van de grootste beperkingen in de ontwikkeling van (nieuwe) natuur, woningbouw en duurzame energieprojecten. Ook voor het ontwikkelen van windmolen- parken op zee geldt dat de ruimte beperkt is.

De tijdige aansluiting van energieparken op het stroomnet

Behalve de uitdagende opdracht om voldoende duurzame energie op te wekken is de tijdige aansluiting van de energieparken op het stroomnet minstens zo’n grote opdracht.

Liander verwacht een kostbare mega-operatie om de duurzame stroom bij de klanten te krijgen, zo vertelde een medewerker tijdens eerdere RES-bijeenkomsten en recent bij de digitale informatie-bijeenkomst van de gemeenteraad op 1 april 2021 jl. Het is de verwachting dat de aanleg van de noodzakelijke infrastructuur voor flinke vertraging gaat zorgen. Dit geldt ook voor de situatie bij de Wijchense energieprojecten. De hoge kosten zetten het verdienmodel van de coöperaties en ontwikkelaars onder druk.

Landelijk zijn voorbeelden te geven waar de pieken bij de opwek niet/onvoldoende kunnen worden afgenomen. Liander geeft tevens aan dat de combinatie van energie uit zon en wind gunstiger is voor de transportcapaciteit dan alleen uit zonnevelden.

Zonne- en windenergie in Wijchen

Over de huidige bijdragen van de gemeente Wijchen is al veel geschreven. Samengevat mogen drie projecten door de verschillende initiatiefnemers en coöperaties worden uitgewerkt. In totaal gaat het om de zonneparken Bankhoef en Kampbroek samen een kleine 30 hectare zonnevelden en het windproject Bijsterhuizen (3 windturbines).

We vragen ons dan ook af waarom de gemeente Wijchen geen leidraad voor windenergie heeft laten opstellen terwijl ze dat wel voor zonne-energie heeft gedaan. Bovendien valt het op dat bij de keuze voor de huidige 3 projecten bij projectontwikkelaars of coöperaties niet is aangedrongen op het realiseren van een ruimtebesparend gecombineerd wind-/zonneproject.

Er kan nog veel gedaan worden met zonnedaken in de gemeente Wijchen

Maar, horen wij u denken, we hebben in Wijchen nog veel dakcapaciteit voor zonnepanelen. U heeft helemaal gelijk. Op de daken van bedrijfspanden en op huizen liggen in de gemeente Wijchen nog steeds schrikbarend weinig zonnepanelen.

We zien graag actiever beleid om de plaatsing van zonnepanelen op daken te stimuleren. Geen nieuwbouwprojecten meer met slechts 4-6 panelen per dak vanwege de subsidie voor het verkrijgen van het energie A-label, maar volle daken met zonnepanelen.

We willen graag dat vooraf bij de vergunningverlening van het bouwplan al rekening gehouden wordt met de ligging en bouw van het huis (of het bedrijf), zodat het pand energieneutraal is voor nu en voor de toekomst. De behoefte aan elektriciteit zal immers verder groeien vanwege de toename van het gebruik van airco’s, warmtepompen, elektrische auto’s en thuiswerken. Zorg dus alvast voor voldoende laadpunten voor de bewoners die zelf geen laadpaal kunnen plaatsen. Overigens wordt in de plannen van de RES al rekening gehouden met de opbrengst van de bezetting door zonnepanelen van 40% van de daken in 2030.

De opgave voor (groot- en kleinschalige) zonnepanelen op daken is echter onvoldoende om de RES-doelstelling te realiseren. Zonder windturbines en zonnevelden is het onmogelijk om in Nederland de nodige vooruitgang te maken als het gaat om duurzame elektriciteitsopwekking en de doelstellingen van het Klimaatakkoord te halen. Nederland staat op een van de laagste plaatsen op de lijst van Europese landen en CO2-reductie.

GroenLinks Wijchen wil burgers tijdig en positief betrekken bij de energietransitie

Onderzoek toont aan dat indien burgers worden betrokken bij de besluitvorming en het realiseren van lokale, coöperatieve energieprojecten met lokale mede-eigenaarschap de weerstand wordt verminderd en de projecten sneller en goedkoper kunnen worden gerealiseerd. Lokaal eigendom betekent dat opbrengsten en winsten ten goede komen van de lokale gemeenschap waardoor de lokale economie wordt gestimuleerd.

De gemeente heeft beloofd om in het voorjaar 2021 de gedragscode Windenergie Wijchen uit 2016 te evalueren. De gedragscode bestaat uit een aantal bepalingen omtrent de besluitvorming, oprichting en exploitatie van windparken. In de gedragscode staat o.a. dat 2/3 deel van de omwonenden met de komst van windturbines moet instemmen en ook staan er beperkende voorwaarden in voor de tiphoogte van de windturbine. Door de laatste voorwaarde zijn de hogere, stillere en rendabelere windturbines uitgesloten. Het is duidelijk dat deze beperkende voorwaarden van de huidige gedragscode, planvorming voor het oprichten van windparken erg ingewikkeld en nauwelijks realiseerbaar maken. Wij willen dat deze beperkende eisen nader worden onderzocht en de besluiten op basis van democratische consensus worden genomen.

We willen ook graag dat de gemeente haar burgers meer informeert over alle vormen van duurzame energieopwekking, energieopslag en warmtetransitie bijvoorbeeld via het Loket Duurzaam en tevens actieve voorlichting op PO- en VO-scholen stimuleert.

Samenvattend

Samenvattend stellen we vast dat de gemeente Wijchen een reële bijdrage levert aan het definitief bod RES 1.0. Het is een goede stap. We hopen dat de plannen worden ondersteund en voortvarend kunnen worden uitgevoerd. GL Wijchen is positief over het definitief bod RES 1.0 AN.

Overzicht aanbevelingen

We willen graag dat:

• In de ontwikkeling van RES 2.0 de doelstelling van 50% lokaal eigendom blijvend actief wordt benadrukt en onderdeel van het beleid is;
  • De gemeente vanaf de start van een initiatief betrokken is bij de informatievoorziening en de communicatie van, naar en met de burgers;
  • De gemeente proactief onderzoekt op welke locaties (wel) energie uit wind en zon kunnen worden gecombineerd en tegelijkertijd een integrale aanpak wordt georganiseerd voor (en verbetering van) de sociale cohesie en de natuurlijke (leef)omgeving;
  • Burgerinitiatieven op het gebied van besparing van energie en de opwek van duurzame energie zoals door burgercoöperaties worden gestimuleerd en ondersteund. De duurzame opbrengsten van deze initiatieven dienen te worden benaderd;
  • De mogelijke rol van lokale burgerberaden bij de voorbereiding en besluitvorming van energieprojecten onderzocht wordt;
  • Burgercoöperaties betrokken worden bij het zoeken naar locaties en mogelijke projecten;
  • Het plaatsen van zonnepanelen op daken van woningen actief wordt gepromoot;
  • Bedrijven actief worden benaderd om zonnepanelen op hun daken te plaatsen;
  • De RES-gemeenten binnen de regio Arnhem-Nijmegen een gezamenlijke oproep doen aan de overheid voor wetgeving voor stimuleringsmaatregelen voor het plaatsen van zonnepanelen op daken.