Op donderdag 9 juni traden de drie commissieleden van GroenLinks Wijchen voor het eerst gezamenlijk op tijdens een commissievergadering van de gemeente Wijchen. Tijdens een dergelijke vergadering worden de standpunten over geagendeerde onderwerpen uitgewisseld tussen de verschillende fracties, is (beperkt) debat daarover mogelijk en kunnen de wethouders aan de tand gevoeld worden. De vergadering dient als voorbereiding op de raadsvergadering die daarop volgt, tijdens welke over besluiten en eventuele moties en amendementen gestemd wordt door de raadsleden.

Aangezien de gemeenteraad van Wijchen uit relatief veel fracties bestaat (zeven, maar het kan nog erger, Den Bosch heeft er zestien!) is de spreektijd per fractie relatief kort. Tijdens de eerste termijn maximaal in totaal vier minuten per fractie voor drie onderwerpen, oftewel een ruime minuut per onderwerp. Veel meer dan een half A4-tje kun je in die tijd niet inbrengen. Er wordt dan ook veel voorgelezen, om geen kostbare tijd aan versprekingen en onsamenhangende betogen te verliezen. De tweede termijn biedt mogelijkheden tot het geven van reacties op de eerdere standpunten, in principe zonder tijdslimiet, maar de voorzitter houdt iedereen kort, en daar is ook wel wat voor te zeggen. Maar heel levendig wordt het daardoor niet echt.

Ingrid beet namens onze fractie het spits af met haar reactie op de beslisnota "Structurele extra inzet preventie jeugd en regieteam". Ze had zich goed voorbereid. Haar reactie op de nota, die met structurele plannen en investeringen bijdraagt aan een betere toegang tot de jeugdhulp, was positief. Ze plaatste enkele kanttekeningen, zoals de aanname dat preventie tot kostenbesparingen leidt. Ook pleitte ze voor een goede taakafbakening van het regieteam. Dit team krijgt wel extra formatie, maar moet ook steeds meer (ingewikkelde) taken uitvoeren, zoals de inzet bij gezinnen met veel problemen, ex-gedetineerden, zorg- en veiligheidsproblematiek en overlast.

Suzanne ging in op de Beslisnota wijziging APV Wijchen. Aanleidingen hiervoor waren de (schijn)gevechten en de Raad-van-State-uitspraak om het colorverbod (bijvoorbeeld het zichtbaar dragen van het logo van een verboden motorclub) te verwijderen uit de APV. Voor die schijngevechten lijkt de gemeente een schijnoplossing te hebben bedacht, zo betoogde Suzanne. Is er wel capaciteit om te handhaven op die (schijn)gevechten als het niet eens lukt om rond oud- en nieuw het afsteken van vuurwerk binnen de perken te houden? De wethouder kwam met een zwakke repliek en we vroegen ons af wat de wijziging van de APV op gaat leveren. Suzanne besloot met een positieve noot: we zijn blij met de inzet van boa's en straatcoaches om agressie te voorkomen, dat dan weer wel.

Tot slot mocht Allard zijn eerste betoog houden. Dat ging over de participatiemogelijkheden van belanghebbenden bij de ontwikkeling van de nieuwe wijk Wijchen-West. In ons verkiezingsprogramma staat dat we betrokkenheid van bewoners bij dergelijke plannen belangrijk vinden. De coalitie geeft er ook hoog van op. Maar het participatieplan vinden wij maar aan de magere kant: een informerende website twee avondbijeenkomsten en een paar gesprekken met betrokkenen. Klaarblijkelijk was dat echter al heel wat, zo kreeg hij in het vervolgdebat van Björn Derks van het CDA te horen, en daar mochten we als gemeente trots op zijn. Ze kwamen er niet uit, maar dat geeft niet, we zijn er voor de kritische noot en zullen dit dossier blijven volgen.

Kortom: een interessante en leerzame avond, waarop we onze stem hebben laten horen. Dit smaakt naar meer!