Op de raadsvergadering van 20 april stond het beleid ‘Geldzorgen, armoede en schulden’ op de agenda. Een onderdeel van dit beleid is de ‘Geldterugregeling’. In de gemeente Wijchen komen volwassenen pas in aanmerking voor deze regeling als ze drie jaar lang een laag inkomen (max. 110% van het bijstandsniveau) hebben gehad. Zo’n termijn wordt een duurcriterium genoemd. In veel andere gemeenten komt zo’n duurcriterium helemaal niet voor. GLW diende een amendement in om die periode van drie jaar af te schaffen.

Wethouder Derks (VVD) gaf aan dit amendement niet te steunen, omdat het bijstandsniveau zou voldoen voor deze uitgaven. Ook noemde hij, dat dit de gemeente te veel geld gaat kosten (€100.000 exclusief uitvoeringskosten). GroenLinks-fractievoorzitter Henry Tiemessen wees erop dat er wel degelijk middelen voor deze groep over zijn in het gemeentelijk budget. Voor mensen in een armoedesituatie is zo’n extra bedrag een levenslijn met de maatschappij. De raad wilde nog niet zo ver gaan om het duurcriterium af te schaffen, maar na een aanpassing van het amendement naar een duurcriterium van één jaar, nam de raad het amendement aan. Alleen de VVD stemde tegen. Tiemessen: “Dit is in ieder geval een stapje vooruit voor de mensen waar het om gaat. Stap voor stap maken we Wijchen linkser”.