Renske Helmer was eerder raadslid en wethouder in de gemeente Nijmegen. Pepijn Oomen was in dezelfde periode raadslid in Nijmegen en heeft haar dus van nabij meegemaakt. Oomen: "Ondanks dat Renske in het gepolitiseerde Nijmegen namens de SP in het College zat, stond ze toen al boven de partijen. Ze werd door de raad op handen gedragen. Wat ook belangrijk is: ze stond altijd voor iedereen klaar, juist ook voor de mensen die het niet breed hadden. Renske is niet die typische burgemeester in mantelpakje maar juist iemand die tussen de mensen staat. Ik heb er het volste vertrouwen in dat zij er voor elke Wijchenaar zal zijn."

Namens onze fractie zat Henry Tiemessen in de vertrouwenscommissie die de kandidaten gesproken heeft en de voordracht voorbereid heeft. Pepijn Oomen: "De vertrouwenscommissie heeft heel goed werk geleverd en we zijn blij dat de raad deze voordracht heeft gedaan." GroenLinks heet Renske Helmer-Englebert van harte welkom en kijkt uit naar de samenwerking met de nieuwe burgemeester. Op 18 november wordt ze benoemd.