Bij de bespreking van de perspectiefnota op 3 juli jl. diende GroenLinks een motie in die het College van B&W opdroeg om met de NS te gaan praten over het laten stoppen van de intercity in Wijchen.  GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen signaleerde dat Kernachtig Wijchen terecht schriftelijke vragen had gesteld om de trein ook richting Den Bosch elk kwartier te laten stoppen. Uit de antwoorden op deze vragen bleek echter, dat dit zeker vóór 2040 niet geregeld zal zijn. Oomen: “Maar college, zit niet bij de pakken neer en ga pleiten bij de NS om de intercity weer in Wijchen te laten stoppen!”

Het antwoord van de verantwoordelijk wethouder Twan van Bronkhorst was ontluisterend: “Ik ben maar een kleine jongen.” De wethouder gaf aan niet te willen praten met de NS over het extra laten stoppen van de intercity. Oomen verzette zich in de vergadering tegen dit Calimero-complex: “Wijchen is helemaal niet klein! En niet alleen vanuit Wijchen en de kernen, maar ook vanuit Druten, Beuningen en Heumen komen mensen naar station Wijchen. Het aantal instappers op de huidige halfuursdienst naar Den Bosch is zo hoog, dat in de spits altijd mensen moeten staan na Wijchen.”

Tot grote verbazing van de oppositie durfde Kernachtig Wijchen, de partij die eerder zoveel publiciteit had gezocht met een pleidooi om de trein vaker te laten stoppen in Wijchen, het niet aan om zijn wethouder te laten spreken met de NS en hiervoor te pleiten. Oomen: “Laten we hopen dat er snel een ander college is met méér ambitie. Wijchen verdient meer treinen.”