Hotel Berendonck

Waar zo’n tien jaar geleden een flink stuk van de Berendonck werd opgeofferd voor het saunacomplex Thermen Berendonck, lag er nu een extra bestemmingsplan op tafel om hier ook een hotel te realiseren. GroenLinks zat bij de totstandkoming van de ontwikkelingen in dit gebied nog niet in de gemeenteraad. Ons raadslid Pepijn Oomen gaf aan te betreuren, dat door de komst van Thermen Berendonck een deel van het natuurgebied geprivatiseerd is. “Natuurbeleving wordt zo steeds meer iets voor mensen die er dik voor betalen; dat wordt met de komst van een hotel nog meer het geval.”

GroenLinks maakte zich daarnaast zorgen over de effecten op de natuur. In het bestemmingsplan van Hotel Berendonck was nog niet voldoende vastgelegd, dat er maatregelen zouden moeten worden gehanteerd voor natuurinclusief bouwen en ecologische inrichting en beheer (in overeenstemming met definities die de Provincie Gelderland, het Ministerie van Natuur en o.a. de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gebruiken). Met een motie riep GroenLinks op dit alsnog te realiseren in gesprek met de ondernemer, die zich hierin van goede wil toont. Deze motie werd met ruime meerderheid aangenomen. Een andere motie van GroenLinks, om dergelijke maatregelen voortaan standaard in bestemmingsplannen op te nemen, haalde het niet. Oomen: “Dat betekent dat we bij elk bestemmingsplan dat in het groen wordt gerealiseerd, opnieuw aan de bel zullen trekken!”

Tenslotte wees Oomen erop, dat Hotel Berendonck een onderdeel zou moeten zijn van de integrale afweging van álle ruimtelijke plannen rondom de Berendonck en Alverna. Dat was immers door alle politieke partijen in de verkiezingscampagne toegezegd aan de bezorgde inwoners van Alverna. Nu lag er echter een bestemmingsplan voor zonder een totale integrale afweging: die komt pas na de zomer. Het college wierp tegen dat de bezoekers van het hotel nauwelijks buiten het saunacomplex zouden komen. Oomen wees erop dat in het bestemmingsplan aan de raad ook een worst wordt voorgehouden: de komst van het hotel zou goed zijn voor de economie van het Wijchense winkelcentrum. Oomen: “De kans dat iemand die overnacht in het Berendonck hotel 's ochtends een wandeling gaat maken op de vennen lijkt me toch een stuk groter dan dat die persoon in Wijchen gaat winkelen.” GroenLinks steunde dan ook samen met de PvdA een oproep van D66 om een integrale afweging van het gebied af te wachten. De rest van de raad wilde dit helaas niet.

Tussen Kasteel en Wijchens Meer

Een ander bestemmingsplan op de agenda van de raad van 30 juni was het herziene bestemmingsplan Tussen Kasteel en Wijchens Meer. Had het oorspronkelijke bestemmingsplan nog 650 zienswijzen: het (na tussenkomst van de Raad van State) herstelde bestemmingsplan telde er nog maar drie. GroenLinks-raadslid Pepijn Oomen stelde dan ook tevreden vast dat dit bestemmingsplan een grote verbetering is, waarbij ook het hoogwaardig groen van het Wijchens Meer (“het échte hart van Wijchen,” aldus Oomen) intact wordt gelaten.

Er bleef nog wel een wens voor zowel GroenLinks als de PvdA over: een goede bewaakte gratis fietsparkeervoorziening in het centrum. Oomen: “Wijchen heeft de hoogste parkeerdichtheid voor auto’s per hoofd van de bevolking van onze regio, en dat nog allemaal gratis ook. De enorme hoeveelheid parkeerplekken, die ook nu weer in het centrum van Wijchen worden gerealiseerd, is werkelijk een ontsiering van onze openbare ruimte. Het verleidt ook nog eens de bezoekers van het Wijchens winkelgebied niet om ander vervoer dan de heilige koe te overwegen. Dat is een gemiste kans.“ De discussie die zich vervolgens ontspon in de raad was verwarrend, omdat de andere partijen – in tegenstelling tot GroenLinks en PvdA – van mening bleken dat ze wel degelijk voor gratis bewaakte fietsenstallingen gaan zorgen: door de plaatsing van camera’s. Oomen: “Dat camera’s iets heel anders zijn dan iemand - bij voorkeur iemand met afstand tot de arbeidsmarkt - die gewoon live bij de fietsen zit, wilde er niet in. Jammer, maar we zullen hier ongetwijfeld op een later moment samen met de PvdA op terugkomen!”