Vanwege de snelle maatschappelijke en economische veranderingen van de huidige tijd missen we in het akkoord het noodzakelijke realisme voor de aanpak van de grote uitdagingen van de huidige tijd voor onze gemeente, onze regio en daar buiten. Moeilijke onderwerpen krijgen geen of weinig aandacht. Daarnaast missen we in de tekst van het coalitieakkoord concrete maatregelen en te verwachten resultaten.

De ernstige problematiek binnen de jeugdzorg, de geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg krijgen eveneens geen of onvoldoende expliciete aandacht. We roepen de coalitiepartijen op deze groepen met deze problemen evenals onze inwoners die met schulden en in armoede leven niet te vergeten. We verwachten voor deze groepen in de perspectiefnota grote investeringen terug te zien. Laten we er samen voor zorgen dat iedereen mee kan (blijven) doen.

Andere urgente onderwerpen zoals duurzame aanpassingen vanwege de klimaatveranderingen en energietransitie (en dat is meer dan het leggen van zonnepanelen op daken waar het akkoord over spreekt) worden in het akkoord passief benaderd met het risico dat de gemeente de regie uit handen geeft. De coalitie stelt zichzelf in het akkoord over deze onderwerpen geen concrete doelen, alhoewel het CDA dat in haar verkiezingsprogramma wel degelijk heeft gedaan. Burgerinitiatieven en burgerparticipatie over het opwekken van duurzame energie kunnen vastlopen vanwege de niet democratische gedragscode windenergie die in 2019 al geëvalueerd had moeten worden. GroenLinks roept de coalitie op om rondom duurzaamheid en de energietransitie actiever beleid op te stellen.

Wij zijn blij met de tekst over de bescherming van het groen in onze leefomgeving, terughoudendheid over het kappen van bomen en het compenseren van groen als dat onoverkomelijk toch moet verdwijnen. We willen graag dat niet alleen groen maar ook natuur (dus dieren en planten) actief worden beschermd. Ook de woorden natuurbehoud of natuurbescherming komen niet in het akkoord voor.

Wij steunen de aandacht in het akkoord voor het herwinnen van vertrouwen in elkaar. Vertrouwen is echter meer dan wat de grootste gemene deler belangrijk vindt. Het is belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt, dat we recht doen aan verschillen en het niet alleen gaat over het eigen gelijk. Wijchen verandert en we willen graag iedereen hierin meenemen. De aandacht voor inwonersparticipatie is heel belangrijk en een groot goed, maar dan wel tijdig, open en realistisch.

De aanpak van de woningnood is voortvarend en ambitieus. We hebben creatieve oplossingen nodig om te bouwen voor de verschillende doelgroepen.

Wij steunen het behouden van belangrijke faciliteiten zoals het zwembad, de gemeenschapshuizen in de kernen, het Mozaïek en de diverse sportvoorzieningen.

Wij feliciteren de coalitiepartijen met het akkoord, zet in op constructieve oppositie en ziet voldoende basis voor een effectieve samenwerking voor een eerlijk, duurzaam en sociaal Wijchen.