De besproken informatienota gaat over de volgende initiatieven:

1. een uitbreiding van de camping Bij de 3 Linden van 25 naar max. 240 plaatsen;
  2. het plan van een projectontwikkelaar om een vakantiepark met bungalows te bouwen op het aangekochte campinggedeelte van de Wighenerhorst en manage St. Frans;
  3. een nieuwe buurtsupermarkt op Alverna.

GLW deelt de zorgen van de inwoners van Alverna over een toename van de verkeersoverlast op de drukke en gevaarlijke Heumenseweg en het groeiend aantal bezoekers in het vennengebied. De Stichting Vrienden van de Vennen en de dorpsraad van Alverna hebben hier hun zorgen over geuit. De Stichting heeft al eerder een petitie aangeboden aan de gemeente en ook schriftelijke vragen gesteld. Ook GLW heeft hierover recent een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het College van B en W. GroenLinks wil de inwoners van Alverna en de natuur een politieke stem geven.

De gemeente wil een verkeerskundig onderzoek doen naar de Heumenseweg en een onderzoek naar de invloed van de initiatieven op de bezoekersaantallen in het vennengebied. Ze wil de uitkomsten daarvan meenemen in haar besluit over principemedewerking aan de initiatieven.

De inspreker namens Natuur Wijchen, Theo Hesen, noemde dat moet worden aangetoond dat de initiatieven niet strijdig zijn met de geldende wetgeving voor natuurgebieden, aangezien het gebied tot het Gelders Natuurnetwerk behoort. Groenlinks pleit daarom voor een onderzoek door de provincie en wil dat de gemeente met de omringende gemeenten gaat praten over een gezamenlijke aanpak van de toeristische initiatieven en natuurbeleid in het gebied.