De problemen die de A50 in de gemeente Wijchen nu al veroorzaakt, geluidsoverlast en luchtvervuiling, worden door een verbreding eerder groter dan kleiner. De kosten voor de boogde verbreding zijn gigantisch; alleen al de verkenning voor de aanpak van de corridor Nijmegen - Eindhoven kostte meer dan 100 miljoen euro. En dan is er nog geen kuub asfalt gestort. Ondertussen knikt de gemeente gedwee mee met het rijk. Dat moeten we veranderen.

In de jaren '60 is besloten dat het welzijn van bewoners in kernen als Leur, Hernen en Niftrik ondergeschikt is aan de regionale en nationale behoefte aan meer wegverkeer. Daar plukken de huidige inwoners nu de zure vruchten van. Waarschijnlijk dacht men toen dat het wel los zou lopen met de hoeveelheid auto's, vrachtwagen en motoren die deze idyllische dorpen later zouden doorkruisen. En de burger was ook minder mondig dan tegenwoordig, dus van een echt protest is het nooit gekomen. Gevolg: knooppunt Bankhoef, midden tussen deze kernen, wordt dagelijks op de radio omgeroepen bij de filemeldingen en staat momenteel in de file-top-10 van Nederland. Proficiat!

Het aantal onderzoeken dat aantoont dat meer asfalt niét tot minder file leidt is talrijk en de bewering is goed onderbouwd. Daarnaast heeft het ministerie in haar MIRT-onderzoek zelf al uitgerekend dat een verbreding naar twee maal drie rijstroken tot 20% meer verkeer leidt. Met twee rijstroken daar bovenop zal dat percentage dus nóg hoger worden. De Maasbrug bij Ravenstein wordt twee maal zo breed, terwijl de trein tussen Wijchen en Ravenstein het met een schamel enkel spoortje zal moeten blijven doen.

Je zou verwachten dat de gemeente Wijchen, en met name de coalitie, zich voor haar kernen inzet en de rem zet op deze ontwrichtende ontwikkeling. Ze behoort immers tot de 'stakeholders' die regelmatig door de initiatiefnemers geïnformeerd en geconsulteerd zijn. Het is echter akelig stil in de hoek die het woord "kern" in haar partijnaam heeft staan. Hoe geloofwaardig ben je dan?

Het MIRT-onderzoek is doordrenkt met termen als "cruciale corridor", "topsectoren" en "concurrentiekracht". Ze staan te dringen om op de eerste plaats te staan, kortom: puur en alleen economisch belang. Alternatieven voor verdubbeling van de wegbreedte worden terzijde geschoven. Denk daarbij aan een lagere maximale snelheid op invoegende snelwegen en betere handhaving van de 100 km/uur-grens. Het is al jaren bekend is dat verlaging van de maximum snelheid zorgt voor minder geluidsoverlast, minder luchtvervuiling, minder stikstof, meer veiligheid en ook nog eens een veel betere doorstroming! Zullen we daar eens mee beginnen?