Op de raadsvergadering van 20 december lag een voorstel met de titel “Conceptnotitie reikwijdte en detail van plan-MER¹ ter voorbereiding van RES 2.0”. Het betreft de groei naar de volgende regionale energiestrategie (RES), een samenwerking van Wijchen binnen de gemeenten van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. De gemeente Wijchen had hier een reactie (zienswijze) op geformuleerd, die naar de smaak van GroenLinks Wijchen niet ambitieus genoeg was. De gemeente Wijchen noemde in de laatste alinea van haar reactie uitdrukkelijk dat zo lang er nog geen RES2.0 is, er geen bestaande en nieuwe regionale initiatieven en inpassingsverzoeken over energie onderzocht kunnen worden.

Henry Tiemessen: “Door deze initiatieven wel te onderzoeken en in behandeling te nemen en niet door te schuiven winnen we veel tijd. De initiatieven komen op een later moment sowieso terug. We kunnen ze daarom beter meteen meenemen.”

GroenLinks wilde via een amendement de laatste alinea uit de beoogde reactie van de gemeente verwijderen en pleitte ervoor dat de raad zich aan de regionale afspraken houdt. Daarbij steunde GroenLinks ook het amendement van D66 en PvdA om de zienswijze ambitieuzer te formuleren. Helaas vond de rest van de raad het landelijk tempo voor onze gemeente wel snel genoeg. Daarmee was er geen meerderheid voor de amendementen.

Henry: “Jammer, maar het laat zien dat we als GroenLinks ook in 2023 nodig zijn voor een klimaatambitieus Wijchen!”

1: MER staat voor Milieueffectrapport. Met een Milieueffectrapport brengt de overheid de milieugevolgen van een ruimtelijk plan of project in beeld.