Steeds meer mensen maken zich zorgen over de Hatertse- en Overasseltse vennen en willen dat het unieke vennengebied beter beschermd wordt. De media berichten hier regelmatig over.

Het vennengebied ligt in drie gemeenten. Het grootste deel ligt in de gemeente Heumen, een kleiner deel in de gemeente Wijchen en een klein strookje hoort bij de gemeente Nijmegen.

In de afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de fracties van GroenLinks Wijchen, Heumen en Nijmegen veel gesprekken gevoerd met inwoners, bezoekers van het vennengebied, natuur- en milieuorganisaties, ondernemers, de Groene Metropool Regio (GMR) en deeleigenaar Staasbosbeheer. Zij zijn ieder op hun eigen wijze betrokken, maar wat ze gemeen hebben, is dat ze zich zorgen maken over de toenemende druk op het gebied.

Het gebied is vele duizenden jaren oud, uniek vanwege de biodiversiteit en een onderdeel van het Gelders Natuur Netwerk. Dit betekent dat het vennengebied niet dezelfde beschermde status als een Natura 2000 gebied heeft. De bedreigingen van het gebied komen van verschillende kanten en zijn zeer divers. Wat ze gemeen hebben, is dat ze een gevolg zijn van menselijk handelen.

Het vennengebied is landelijk bekend en wordt jaarlijks door tienduizenden mensen bezocht. Het aantal bezoekers neemt verder toe evenals het aantal recreatiefaciliteiten, overnachtingen, evenementen, parkeerplaatsen en het autoverkeer.

Samen met de toenemende verdroging door klimaatverandering en wateronttrekking, de neerslag van stikstof en invasieve exoten zijn dit de belangrijkste bedreigingen.

Om voor deze problematiek aandacht te vragen en onze wensen kracht bij te zetten organiseert GroenLinks Wijchen, in samenwerking met GroenLinks Nijmegen en GroenLinks Heumen, een fietstocht door de vennen op zaterdag 8 juli, van 11.00 tot 12.00.

Wij willen:

1. Een betere balans tussen natuur en recreatie.
  2. Een gezamenlijke aanpak, door de omliggende gemeenten en andere overheden, in samenspraak met inwoners en belanghebbenden.
  3. De biodiversiteit van het gebied behouden.
  4. De natuur in de vennen door kunnen geven aan de volgende generaties.

Fiets jij met ons mee?

Details van de fietstocht

Wanneer is de fietstocht en hoe laat?

De fietstocht staat gepland op zaterdag 8 juli en start om 11.00. De tocht duurt tot 12.00.

Wees op tijd, zodat wij op tijd kunnen vertrekken.

Waar is het startpunt?

Wij starten om 11.00 vanuit parkeerplaats De Diervoort in Overasselt.

Wat is het eindpunt?

We eindigen om 12.00 op de parkeerplaats bij St. Walrick.

Wat is de route?

De route kan je op deze routekaart vinden.

Wat moet ik meenemen?

Allereerst natuurlijk een goedwerkende fiets! Afhankelijk van het weer genoeg drinkwater en regenkleding. Een veiligheidshesje, voor de zichtbaarheid, is ook mooi meegenomen.

Waar kan ik terecht met vragen?

Je kan je vragen stellen via een mail naar het volgende e-mailadres: fietsenvoordevennen@duck.com.