Tijdens de commissievergadering konden de woordvoerders van de partijen reageren op verschillende parkeerscenario’s. De eerste vragen betroffen parkeren in bestaande situaties. Mag openbaar groen wijken voor parkeerplaatsen of vinden we groen belangrijker dan parkeren? Dat laatste heeft onze voorkeur. Ook vindt de partij dat elektrische laadpalen in woonstraten geplaatst mogen worden, en niet alleen op grote openbare parkeerpleinen. Tot slot zijn wij voorstander van onder meer deelauto’s op bestaande openbare parkeergelegenheden. Het alternatief was om dit niet toe te staan.

Parkeerbeleid voor nieuwe woonwijken

Voor nieuwe woonwijken werden ook verschillende scenario’s voorgelegd. Gaan we voor een ruime parkeernorm, dus veel parkeerplaatsen, of proberen we het blik in de straat te verminderen? GroenLinks kiest voor het laatste. Met daarbij de kanttekening dat dichtbij parkeren voor mensen met een beperking altijd mogelijk moet blijven. Wat betreft fietsparkeren zijn wij voorstander van het opnemen van fietsparkeercijfers als voorwaarde bij grootschalige nieuwbouw. Ontwikkelaars houden dan rekening met het verwachte aantal benodigde fietsparkeerplaatsen in hun nieuwbouwplannen.

Subsidie voor autobezitters

Maar deze scenario’s alleen waren voor ons niet voldoende. Waarom zou je namelijk als gemeente accepteren dat er zo’n groot deel van de openbare ruimte met gemeenschapsgeld wordt bekostigd om te parkeren? GroenLinks-fractielid Pepijn Oomen: “Daarmee subsidieer je als gemeente vooral de Wijchenaren, die één of meer auto’s hebben.”

“ Als er te weinig parkeergelegenheid is in een wijk, is dat vaak niet het gevolg van te weinig parkeerplekken, maar van bewoners die veel auto’s hebben. ”
Pepijn Oomen Raadslid GroenLinks Wijchen

Zeker de parkeergarages, die vele tonnen aan onderhoud per jaar kosten, lijken voor sommige inwoners een makkelijke plek om hun voertuig langdurig te stallen. Maar ook op straat kan de parkeerdruk in sommige gevallen door één huishouden met veel auto’s al snel te hoog zijn. Pepijn: "Als er te weinig parkeergelegenheid is in een wijk, is dat vaak niet het gevolg van te weinig parkeerplekken, maar van bewoners die veel auto’s hebben. Hoe kom je erbij, dat je de openbare ruimte, ruimte van iedereen, mag gebruiken als een soort garagebedrijf met straatontsierend blik?"